Toekomst voor het boerenbedrijf in het Groene Hart

zaterdag 28 februari 2015 17:00

Op zaterdag 28 februari bezocht Carla Dik de nieuwe kaasmakerij op de boerderij van het gezin De Leede in de Lopikerwaard. Enkele agrariƫrs uit de regio gingen met elkaar en met politici van de ChristenUnie in gesprek over de kansen en bedreigingen voor het boerenbedrijf.

Kaasmakerij

Sinds twee maanden produceren Bert en Ellen de Leede uit Polsbroek hun eigen boerenkaas. In Nederland zijn er nog ongeveer 20.000 veehouderijbedrijven. Slechts circa 260 van deze bedrijven maken hun eigen kaas. De dagelijkse melkproductie van 1300 liter wordt op het familiebedrijf De Leede tot kaas verwerkt. Bert en Ellen geven aan dat twee van hun vier zonen ook meewerken op het gezinsbedrijf. Het kaasmaken is arbeidsintensief maar mooi werk. Met deze investering in het bedrijf is er ook een nieuw toekomstperspectief.

Keukentafelgesprek

Aan de keukentafel wordt het gesprek over de kansen en bedreigingen voor het boerenbedrijf voortgezet. Verschillende agrariërs uit de Lopikerwaard en de gemeente Woerden zijn bij het gesprek aanwezig. Vanuit de ChristenUnie zijn politici aanwezig vanuit de gemeente (Dick van der Broek), waterschap (Jaap Verweij), provincie (Nelly de Haan) en Tweede Kamer (Carla Dik). Carla Dik is in de Tweede Kamer woordvoerder voor de onderwerpen water, landbouw, natuur en milieu. Het gesprek wordt geleid door Jaap Verweij, bestuurslid bij het waterschap De Stichtse Rijnlanden en opnieuw lijsttrekker namens de ChristenUnie.

Toekomstperspectief

De agrariërs geven aan dat ze last hebben van de lage landbouwprijzen. Een belangrijke oorzaak zijn de importen vanuit het buitenland.  Voor een eerlijke concurrentie is het van belang om aan de producten van binnen en buiten Nederland gelijke eisen te stellen.

Als belangrijkste knelpunten voor de agrarische bedrijfsvoering in het Groene Hart worden genoemd het mestbeleid[1] en de waterpeilen[2] voor de langere termijn. Voor de bedrijfsvoering is duidelijkheid gewenst voor de langere termijn. Dit betekent heldere politieke keuzes, zowel vanuit het waterschap, de provincie en op rijksniveau. Carla Dik geeft aan dat de ChristenUnie daarom prioriteit wil geven aan de verdere uitwerking van de eerder aangenomen wet op de melkveehouderrij. De regeringspartijen willen hier echter nog niets van weten.

Tijdens het gesprek worden verschillende nieuwe kansen genoemd. Er moet ruimte zijn voor nevenactiviteiten zoals bijvoorbeeld de kaasmakerij en de verkoop van streekproducten. Bedrijven kunnen ook inkomsten genereren door bijvoorbeeld bed & breakfast of door een bijdrage aan natuurontwikkeling. De agrarische sector is het meest geholpen met duidelijkheid over de toekomstige regels en vergoedingen. De ondernemers kunnen dan zelf verstandige keuzes maken.

Jongste kandidaat

Bij de afsluiting van het bezoek ontving Matthijs de Leede het boek “Leven met Water” als een aanmoediging voor zijn werk in het waterbeheer. Matthijs is de 2e zoon van Bert en Ellen de Leede en staat voor de ChristenUnie als 3e kandidaat op de lijst voor het waterschap De Stichtse Rijnlanden. Met zijn 22 jaar is hij de jongste kandidaat bij de verkiezingen op 18 maart.

Ook hij wil zich namens de ChristenUnie inzetten voor een vitale agrarische sector, die ook de economische drager is van ons mooie Groene Hart.

[1] Denk hierbij aan de Ammoniakrechten in het kader van de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) en de vergunningen voor de Natuurbeschermingswet.

[2] De waterpeilen worden door het waterschap periodiek aangepast vanwege de bodemdaling in het Veenweide gebied. Te hoge waterstanden zijn ongunstig voor de landbouwproductie.

Reacties op 'Toekomst voor het boerenbedrijf in het Groene Hart'

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.